Lees de review op zijn website en bekijk de high res voorbeeldfoto's in ons Flickr account.
Wij kregen van beroepsfotograaf Herman de Pagter de melding dat hij de trotse eigenaar geworden was van de nieuwe Samyang XP 14mm F/2.4. Hij zocht voor zijn werk nog een goede ultra groothoek voor een gunstige prijs. Daar hij naast fotograaf ook spreker en columnist is heeft hij een zeer goed en duidelijke review gemaakt over de XP 14mm. Hij is uiteindelijk zeer lovend over de kwaliteit en beeldweergave van deze nieuwe professionele Samyang ultra groothoek.
Lees de review op zijn website en bekijk de high res voorbeeldfoto's in ons Flickr account. Welkom bij deze gebruikers review van de nieuwe Samyang 20mm f1.8 ED AS UMC. Mijn naam is Jochem van der Blom en ik ben een enthousiast amateur fotograaf met een passie voor landschap en stedelijke fotografie en ik fotografeer met een Nikon D750. Als ik in de stad loop dan merk ik dat ik veelal met mijn standaard 24-70mm f2.8 niet uitkom als ik net dat beetje extra groothoek nodig heb. Daarentegen is mijn Samyang 14mm f2.8 veelal te veel van het goede. Ik zoek dus een mooi en goed objectief, welke het gebied van 14mm tot 24mm kan overbruggen. Er is voldoende te krijgen, maar... Groothoekzoom of primes? Ga ik het gemak van het zoomen missen of ga ik zoomen met mijn voeten? Autofocus of niet? Heb je dat nou echt wel nodig in de stad? Allemaal vragen waar ik mee zat. Toen ik hoorde van de nieuwe Samyang 20mm f1.8 ED AS UMC was mijn interesse meteen gewekt. Immers, ik heb de Samyang 14mm f2.8 al en ben daar zeer tevreden over. Ik besloot de stoute schoenen aan te trekken en de importeur van Samyang in de Benelux, Transcontinenta, te benaderen met de vraag of ik de Samyang 20mm f1.8 niet eens een weekje kon lenen om zo mijn vragen die ik had te kunnen beantwoorden. Dit verzoek werd door Transcontinenta goedgekeurd met als resultaat dat ik een weekje met de Samyang 20mm f1.8 op stap kon. Details Samyang 20mm f1.8 ED AS UMC (Nikon F-mount)
Het objectief ontbreekt het aan een stabilisatie, wat niet echt een gemis is met deze brandpuntafstand, weather sealing en automatische scherpstelling (AF). Scherpstellen doe je handmatig met een brede fijn af te regelen scherpstelring. De Nikon uitvoering beschikt wederom over een automatisch diafragma. Dit betekent dat je het diafragma middels de camera kunt instellen in plaats van met de diafragmaring op het objectief zelf. Dan de praktijk. Ik heb het objectief meegenomen tijdens een rondje avondfotografie door de stad Deventer. Daar komt gelijk de lichtsterkte van 1.8 van pas. De scherpte van dit objectief is namelijk al bij volle opening van het diafragma dik voor elkaar. Heb je dus geen statief bij de hand om welke reden dan ook in een slecht licht situatie dan kan je gewoon je foto’s maken bij vol open diafragma. Een lichtsterkte van 1.8 geeft ook de mogelijkheid om een mooie onscherpte te creëren en zo je onderwerp los van de achtergrond te krijgen. Met een scherpstelafstand van 20cm kan je bovenop je onderwerp duiken, een mooie onscherpte in je achtergrond krijgen en een super scherp onderwerp behouden! In de stad blijkt het brandpunt van 20mm een schot in de roos. Het geeft net dat beetje meer groothoek om gebouwen er goed op te krijgen. De vervorming die optreedt bij dit objectief is nihil en goed weg te werken in de nabewerking. Wederom heeft Samyang dit weer goed voor elkaar! Of bekijk ander werk van mij op fOndanks dat men met avondfotografie over het algemeen al handmatig via live view scherpstelt ben ook ik verpest door het gemak van het automatisch scherpstellen. Het werkt gewoon een stuk sneller en in 9 van de 10 gevallen zit je camera spot-on! Echter, handmatig scherpstellen vertraagd je fotograferen zo dat je in veel gevallen rustiger gaat fotograferen en je daardoor beter gaat kijken en beter gaat framen. Dat scheelt thuis weer croppen of er achter komen dat net dat stukje er voor het mooie niet opstaat. Nou heeft niet elk objectief een goede handmatige scherpstelling. Er zijn objectieven die, wanneer het bolletje oplicht in de zoeker, nog rustig een slag kunnen maken en dat het desbetreffende bolletje nog steeds aanwezig is. Zo niet bij de Samyang. De scherpstelring is lekker breed en goed afgesteld met een fijne weerstand. Je kunt heel snel en precies scherpstellen. Daarnaast zit je met het brandpunt van 20mm en kleine diafragma’s (groot f-getal) al snel op oneindig qua scherpstelling. In de stad is het dus niet echt nodig steeds opnieuw scherp te stellen.
Conclusie: Ik denk dat we kunnen concluderen dat Samyang wederom een mooi stukje glas geleverd heeft! Met een adviesprijs van 549 Euro voor de Nikon F-mount versie duikt Samyang onder de gevestigde orde door met een prima prijs-kwaliteit verhaal. Een aanrader! Pluspunten:
Bekijk meerdere hoge resolutie testfoto's van Deventer op Flickr of bekijk ander werk van mij op Facebook. Ook dit jaar stelden wij een prijs beschikbaar in de vorm van een waardecheck t.w.v € 500,00 te besteden aan een Samyang objectief. Marijn Heuts was in de categorie "Mens en natuur" de gelukkig winnaar met zijn zeer fraaie en krachtige zwart/wit foto van een reiger. Gezien de andere objectieven in zijn bezit, is zijn keuze gevallen op de zeer lichtsterke Samyang 24mm F1.4. Wij wensen hem er heel veel plezier mee op zijn komende natuurreis naar Noorwegen.
Marijn Heuts "Een dagje met het gezin naar de dierentuin, dan gaat de camera natuurlijk mee. Uiteindelijk de hele dag geen fatsoenlijke opname gemaakt, het was donker en druilerig weer. Tot we op weg naar de uitgang bij een volière kwamen. De kinderen vergaapten zich aan de klerurijke flamingo's, maar mijn aandacht werd getrokken door enkele vrije blauwe reigers die op het net van de volière zaten en zich op hun beurt vergaapten aan onbereikbaar lekkers op de bodem. Het patroon van overlappende netten was op zich al een foto waard, maar het silhouet van de reiger maakte het af. De druilierige dag maakte de keuze voor zwart-wit evident, om de vormen te benadrukken." De Jury Krachtige lijnen leiden de aandacht naar het al even krachtige slhouet van de reiger. wat doet het dier daar op het net? Zit het gevangen of geniet het juist van de vrijheid? Een beeld waar je naar blijft kijken.
Deze fraaie Kopterworx Hammer X8 drone beelden zijn geschoten door Flatlight Creative House (www.flatlight.fi/) met een Sony A7S II en Samyang VSLR objectieven 14mm 3.1, 24mm 1.5, 35mm 1.5, 50mm 1.5 en 85mm 1.5. Door het geringe gewicht en formaat van de Samyang video objectieven worden ze vaak toegepast in drones en gimbals.
|
Samyang BlogDe meest recente Samyang post treft u hier. Archief
June 2018
Categorieën
All
|